ورود اعضا

مجله جهان پلاستیک و بسته بندی شماره ۵۵

 

24 شهریور ماه تا 23 مهر ماه را می توان یک ماه طاقت فرسا برای صنعت بسته بندی کشور قلمداد کرد. از آنجا که با یک برنامه ریزی ناصحیح و بدون توجیه، نمایشگاه هایی که صنعت بسته بندی سهم بزرگی از آنان را به خود اختصاص خواهد داد، پشت سر هم برگزار خواهد شد. 24 تا 27 مهرماه، شانزدهمین نمایشگاه بین المللی شیرینی و شکلات ایران هم زمان با هفتمین نمایشگاه بین المللی نوشیدنی ها و صنایع وابسته برگزار  شده و کمتر از یک هفته بعد یازدهمین دوره رویداد بزرگ صنعت پلاستیک «ایران پلاست» آغاز خواهد شد. سرانجام نخستین دوره نمایشگاه چاپ IPAP و بسته بندی pacprocess  طی روزهای 20 تا 23 مهرماه در شهر آفتاب پایان بخش ماه سخت این حوزه صنعت خواهد بود. به این مجموعه باید برگزاری نمایشگاه بزرگ Drinktec، رویداد باشکوه صنعت نوشیدنی دنیا در مونیخ آلمان را نیز افزود که بازدیدکنندگان بسیاری را روانه کشور آلمان می سازد. مشارکت کنندگانی که مخاطب هر چهار نمایشگاه ذکر شده هستند، کدام یک از این رویدادها را باید انتخاب کنند؟ مخاطبان  عمده فعالان صنعت بسته بندی را می توان در صنایع شیرینی و شکلات و نوشیدنی ها، صنعت پلاستیک و صنایع چاپ و بسته بندی جستجو کرد. ضمن اینکه نمایشگاه سالانه صنعت چاپ و بسته بندی در کشور نیز در سال جاری در آذرماه به انجام خواهد رسید.

متولی این برنامه ریزی ضعیف کیست؟ این مدیران و مسولان و برنامه ریزان تا کنون از خود پرسیده اند «هدف از برگزاری یک نمایشگاه چیست»؟ یک ماشین ساز بسته بندی، با وجود رکود سنگین و کسادی مطلق بازار چگونه می تواند از حضور در یکی از این نمایشگاه ها که تنها روزنه امید برای معرفی خود و یافتن مشتریان جدید است، عبور کند؟ با کدام استدلال نمایشگاه نوشیدنی های تهران، درست هم زمان با بزرگ ترین رویداد این صنعت در جهان برنامه ریزی شده است؟

نتیجه این شکل و شیوه برنامه ریزی، افت کمی و کیفی تمامی این رویدادها و خارج شدن نمایشگاه های ایران از تقویم نمایشگاهی شرکت های بزرگ بین المللی ست و متاسفانه نه متولی و نه برگزارکننده اهمیتی برای از دست رفتن این جایگاه قایل نیست. بسیارند شرکت های داخلی که فضای نمایشگاه را دراختیار گیرند و درآمدهای پیش بینی شده را برآورده سازند، از این رو نه تلاشی برای حفظ مشارکت کنندگان خواهند کرد و نه برای توسعه این رویدادها و زیرساخت های نمایشگاهی همت خواهند گمارد.

پس از سالیان طولانی شاهد برگزاری یک نمایشگاه چاپ و بسته بندی در کلاس جهانی با مشارکت بزرگان صنعت نمایشگاهی آلمان، Messe Dusseldorf  خواهیم بود. اما متاسفانه با انتخاب بدترین تاریخ ممکن، راه را برای مشارکت حداکثری و انحصار شکنی، بسته ایم. برگزاری نمایشگاه IPAP و pacprocess در نیمه نخست سال 96 یا در نیمه نخست سال 97 می توانست با شکوه تر، با مشارکت بیشتر و با اثرگذاری مطلوب تر به انجام رسد. با این وجود همراهی شرکت نمایشگاهی دوسلدورف این امید را می دهد که شاهد برگزاری یک رویداد در ابعاد جهانی باشیم و دغدغه های بزرگ نمایشگاه چاپ و بسته بندی تهران را به فراموشی سپاریم. امید داریم که با مشارکت اهالی صنعت بسته بندی، تداوم و توسعه آن را در سال های آتی شاهد باشیم.

یک بار دیگر متولیان برگزاری نمایشگاه ها را به تفکر و بهره گیری از تجربه الگوهای موفق صنعت نمایشگاهی جهان، هم چون Messe Dusseldorf دعوت می کنیم.

عیب یابی پریفرم

مبلغ : ۱۰۰۰۰ تومان