ورود اعضا

یازدهمین ایران پلاست فراتر از پیش بینی ها

iranplast3

یازدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست با حضور معاون اول رئیس جمهوری، وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افتتاح شد.
یازدهمین دوره نمایشگاه بین المللی ایران پلاست با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، بیژن زنگنه، وزیر نفت، مرضیه شاهدایی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مدیران ارشد صنعت پتروشیمی و فعالان این صنعت در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران به طور رسمی آغاز به کار کرد.
ایران پلاست یازدهم با شعار «بهبود فضای کسب و کار در صنایع تکمیلی پتروشیمی و پلاستیک کشور» و حضور ۶۰۰ شرکت داخلی و ۵۲۴ شرکت خارجی برگزار شد که نشان از رشد ۳۹ درصدی شرکت کنندگان داخلی و ۲۱ درصدی شرکت کنندگان خارجی نسبت به دوره گذشته دارد؛ شرکت هایی از بلژیک، دانمارک، آلمان، فنلاند، فرانسه، یونان، هند، صربستان، ایتالیا، کره جنوبی، اتریش، لوکزامبورگ، سوئیس، اسپانیا، انگلیس، تایلند، چک، قبرس، ترکیه، تایوان، چین، ژاپن و امارات در این نمایشگاه حضور داشتند.
رونق بازار صنعت پلاستیک، جذب سرمایه خارجی، توسعه صادرات کالاها و خدمات، تسهیل روند بازاریابی صنعت پلاستیک و انتقال فناوری های نو از مهمترین اهداف برگزاری نمایشگاه ایران پلاست است.
۱۴ هیئت تجاری از عراق، افغانستان، پاکستان، هندوستان، اوکراین، عمان، گرجستان و ارمنستان و ۲۳۰ بازرگان و تاجر صنایع پلیمر و پلاستیک نیز از کشورهای جمهوری آذربایجان، سوریه، ترکیه، قطر، امارات متحده عربی، سریلانکا، نپال، کره جنوبی، مالزی، چین، غنا، کنیا ،ایتالیا، فرانسه، بلژیک، رومانی، صربستان، اسلوانی و کانادا از یازدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست بازدید کردند.
در حاشیه برگزاری یازدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست، همایش تخصصی صادرات فعالان صنایع تکمیلی پتروشیمی، پلیمر و پلاستیک به کشورهای عراق و افغانستان به میزبانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی و با حضور تجار و بازرگانان، رایزن‌های تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، عراق و افغانستان، مدیران و مسئولان شرکت ملی صنایع پتروشیمی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت به انجام رسید.
انجمن صنایع همگن پلاستیک اجرای کارگاه آموزشی «بازیافت پلاستیک طلای سبز» را به صورت رایگان برای دو سطح از بازدیدکنندگان که سطح اول شامل دانش آموزان مدارس و سطح دوم شامل شرکت کنندگان و فعالان صنایع تکمیلی پتروشیمی، پلیمر و پلاستیک در زمینه بازیافت را در حاشیه ایران پلاست یازدهم برگزار نمود.
بر این اساس کارگاه تخصصی بازیافت پلاستیک‌ها، کارگاه عمومی بازیافت پلاستیک‌ها دوست محیط زیست برای دانش آموزان، کارگاه تخصصی گرانول سازی در صنعت بازیافت، کارگاه چگونه کیفیت ضایعات پلاستیک را افزایش دهیم؟، انتقال تجربیات صنعت بازیافت آلمان، کارگاه تخصصی بررسی دستگاه‌های خط شستشو و گرانول سازی بازیافت پلاستیک‌ها مهمترین عناوین برگزاری کارگاه‌ها بازیافت پلاستیک در طول چهار روز برگزاری نمایشگاه ایران پلاست بود.
یازدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست در چهار گروه مواد اولیه، کالاهای ساخته و نیمه ساخته شده، ماشین آلات و تجهیزات و خدمات دایر است.
ایران پلاست یازدهم ۲ تا ۵ مهرماه برگزار شد تا به نوعی بزرگترین گردهمایی فعالان صنایع پلاستیک کشور در سال ۹۶ در تهران برپا شود.
نمایشگاه ایران پلاست با سابقه ۱۵ ساله در سطح جهان نیز نمایشگاه شناخته شده ای به شمار می رود و کشورهای اروپایی و آسیایی به آن نگاه ویژه ای دارند.
درست است که شخص مدیر نمایشگاه ایران پلاست (حزین، زنوزی، جشنی، مقاره و خلج) در طول این سال ها مرتبا تغییر کرده است اما با همه تندبادهای سیاسی داخل ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی همواره سکاندار این نمایشگاه بوده است.
شخص محور نبودن ساختار شرکت ملی صنایع پتروشیمی موجب شده است که رویکرد این شرکت دولتی طی سال های اخیر با وجود مدیران متعدد مثل نعمت زاده، ابراهیمی اصل، نجابت، نژادسلیم، بیات، شعری مقدم و شاهدایی دگرگون نشود.
در ۱۵ سال برگزاری ایران پلاست شرکت ملی صنایع پتروشیمی ۷ مدیرعامل داشته اما در سیاست گذاری های کلان این شرکت فراز و فرود و نوسانات زیاد دیده نمی شود. در دولت های نهم و دهم نیز که شرایط در همه بخش ها متفاوت بود، نژاد سلیم مدیرعاملی شرکت ملی صنایع پتروشیمی را بر عهده گرفت. وی هم اکنون در دولت روحانی بزرگترین هلدینگ پتروشیمی کشور را اداره می کند.
نتیجه اینکه بدنه کارشناسی شرکت ملی صنایع پتروشیمی اجازه تکان های شدید در ساختار این شرکت را نمی دهد.
در ۱۵ سال اخیر همواره تشکل های صنایع پلاستیک مدعی بوده اند که می توانند ایران پلاست را مدیریت کنند. از نگاه بخشی از فعالان صنایع پایین دستی، برگزاری ایران پلاست حق فعالان صنایع پلاستیک است. علاقه شدید برخی از تشکل ها برای اداره ایران پلاست همواره تعارضاتی بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی و صنایع پایین دستی ایجاد کرده است.
به این معنی که موضوع برگزاری ایران پلاست و در واقع مدیریت آن همواره در طول این ۱۵ سال محل اختلاف بوده است.
بررسی تشکل های صنایع پلاستیک طی ۱۵ سال اخیر نشان می دهد که این تغییرات بسیار زیاد بوده است و چه تضمینی وجود دارد در ۱۵ سال آینده، ساختار فعلی در تشکل های صنایع پلاستیک وجود داشته باشد.
اخبار رسیده از این حکایت دارد که برخی تشکل ها به دنبال دور زدن پتروشیمی از یک مسیر جدید هستند تا مدیریت این نمایشگاه را با واسطه برعهده گیرند. این کار جز صرف انرژی و چند صباحی تیتر شدن سود دیگری برای فعالان صنایع پلاستیک ندارد.
شاید کسی تا کنون اصل مشکل را ریشه یابی نکرده اما واقعیت از یک تعارض ساختاری در حاکمیت نشات می گیرد. شرکت ملی صنایع پتروشیمی متولی صنایع پایین دستی پتروشیمی نیست. متولی صنایع پایین دستی طبق قانون وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
در واقع مجموعه وزارت نفت طبق قانون تکلیفی در قبال توسعه صنایع پلاستیک ندارد و هر آنچه در قبال این صنایع انجام می دهد از وظایف تعریف شده این مجموعه نیست. تعارض ساختاری موجود لااقل در بحث اداره نمایشگاه ایران پلاست باید در بخش حاکمیت حل شود.
هیچ اشکالی به زمام داری دولت در این نمایشگاه وارد نیست. در ایران پلاست، هم وزارت نفت و هم وزارت صنعت سهیم هستند. چنانچه شریعتمداری وزیر صنعت بر خود واجب دید از این نمایشگاه بازدید کند. چنانچه برخلاف رویه معمول در دوره گذشته دو وزیر به همراه معاون اول رییس جمهور این نمایشگاه را افتتاح کردند.
بهتر است شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای دوره آینده در سیاست گذاری نمایشگاه سهمی به وزارت صنعت دهد و تشکل ها خواسته های خود را از مسیر آن وزارتخانه مطرح سازند.
iranplast1

iranplast2

امسال در نمایشگاه چاینا پلاس یک موضوع بسیار جالب نگاه همه کسانی که از نمایشگاه بازدید می کردند را به خود جلب کرد. در جای، جای نمایشگاه چه در تبلیغات اینترنتی، تبلیغات چاپی و بیلبوردها موضوع برگزاری چاینا پلاس ۲۰۱۸ در شانگهای مهم ترین تبلیغ برگزار کننده نمایشگاه چاینا پلاس بود.
در حالی که اثری از ایران پلاست ۲۰۱۸ در ایران پلاست ۲۰۱۷ به چشم نمی خورد. با وجود اینکه اعلام شده نمایشگاه ایران پلاست به صورت سالانه برگزار خواهد شد، هیچ تاریخی برای دوره آینده اعلام نشده است.
اتفاق خوبی که در دوره قبل افتاد این بود که خانم شاهدایی مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در آخرین روزه نمایشگاه ۲۰۱۶ از پوستر نمایشگاه ۲۰۱۷ رونمایی کرد. (تاریخ نمایشگاه به دلیل تقارن با عاشورا و تاسوعا دو روز تغییر کرد)
نمایشگاهی با این وسعت و نمایشگاهی در یک کلاس جهانی، باید نگاهی عمیق تر به این مسائل داشته باشد.
نگاه ویژه به این مسائل به همه مشارکت کنندگان پیام می دهد برگزارکننده برای دوره بعد برنامه ریزی کرده است و تدارک برگزاری نمایشگاهی باشکوه تر را دیده است.
اطلاع رسانی نمایشگاه در این دوره را می توان از کمبودهای نمایشگاه برشمرد. یک هزار و یکصد شرکت در نمایشگاه حاضر هستند اما خبری از انعکاس صحیح دست آوردهای آنان نیست. مشارکت ۱۱۰۰ شرکت تحسین برانگیز است اما بهتر آن بود که برنامه ای ویژه در بحث اطلاع رسانی نمایشگاه مهیا شود.
سایت نمایشگاه حدود ۲۰ اطلاعیه صادر و کمتر از 40 خبر منتشر کرد.
اطلاع رسانی نمایشگاه به اندازه بزرگی نمایشگاه ایران پلاست یازدهم نبود.
برگزار کننده نمایشگاه باید با ایجاد موج های خبری، انگیزه و اشتیاق فعالان صنعتی برای حضور در نمایشگاه را برانگیزد. هر چند شرکت های داخلی نیز در این امر بسیار کم تحرکند و علیرغم در اختیار گرفتن غرفه های بزرگ از حداقل دانش بازاریابی، تبلیغات و پرزنتیشن بهره مند نیستند.
نمایشگاه های مهم پلاست در دنیا با حضور تولید کنندگان مواد اولیه و ماشین سازان برگزار می شود. در نمایشگاه های معتبر دنیا تولیدکنندگان محصولات و مصنوعات پلاستیکی حضور ندارند و در جایگاه و نمایشگاهی دیگر محصولات خود را به مخاطبان ارائه می نمایند. در ایران، از اولین دوره نمایشگاه ایران پلاست، تولید کنندگان محصولات نهایی در نمایشگاه مشارکت دارند.
با وجود برگزاری نمایشگاه های چون لوازم خانگی، بسته بندی، قطعات خودرو، اسباب بازی، لوازم التحریر و... دلیلی برای حضور این طیف مشارکت کنندگان در ایران پلاست وجود ندارد و بخشی از محصولاتی که در ایران پلاست نمایش داده می شود، جایگاهی در این نمایشگاه ندارند.
شلوغ بودن سالن مواد اولیه و ماشین آلات نشان می دهد که کم کم مشارکت کنندگان دریافته اند که باید در حوزه های تخصصی، توانمندی خود را به نمایش گذارند.
تعداد بسیار زیاد بازدیدکنندگان با وجود عدم تقارن روزهای نمایشگاه با پنجشنبه و جمعه امتیاز بزرگی بود که این رویداد برای مشارکت کنندگان فراهم آورد.
نکته ای که باید بدان اشاره کرد، جانمایی غرفه های یازدهمین ایران پلاست است. بهتر بود به جای تولید کنندگان محصولات تمام شده، تولید کنندگان مواد اولیه و مستربچ سازان در سالن های خلیج فارس و میلاد جانمایی می شدند.
زمانی ایران پلاست یک نمایشگاه تخصصی خواهد بود که سهم تولید کنندگان ماشین آلات و مواد اولیه بیش از سایرین باشد.
بهتر آن بود که بخش غربی نمایشگاه در اختیار ماشین سازان و تامین کنندگان مواد اولیه قرار می گرفت.

ir1

ir2
برای یک بازدید کننده متخصص بازدید توامان از سالن های مواداولیه و ماشین آلات ایده آل است و نزدیکی سالن های این گروه های کالایی می توانست سهولت بیشتری برای بازدیدکنندگان متخصص فراهم آورد. مخاطبان محصولات پلاستیکی، پخش کننده گان هستند که طی سال های اخیر با وجود تحولات در پخش محصولات پلاستیکی، این شیوه حضور را ناکارآمد ساخته است.
باید یک بار برای همیشه، برای موضوع فروش ارزی – ریالی غرفه ها چاره ای اندیشیده شود. اگر چه برگزار کننده نقشی دراین مهم ندارد و فشار شرکت سهامی نمایشگاه ها بر روند امور تاثیر گذار است. در نمایشگاه یازدهم حدود ۱۰ شرکت جریمه ارزی شدند که زیبنده نمایشگاهی که عنوان بین المللی بر خود دارد، نیست.
از برجسته ترین کمبودها گفتیم، ناجوانمردانه است از زیبایی های نمایشگاه نگوییم. حضور بهترین شرکت های خارجی، مشارکت گسترده شرکت های داخلی، غرفه های زیبا، حضور قابل توجه بازدیدکنندگان، به حداقل رسیدن حواشی، تمرکز غرفه گذاران بر روی رقابت و ... از جمله جلوه های زیبای این نمایشگاه بود.
بیلبوردهای متعدد در بهترین نقاط شهر تهران، شهر را آماده برگزاری نمایشگاه کرد.

ir8

ir14
تیم رضا خلج (مدیر روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی و مدیر ایران پلاست) سطح توقع فعالان صنایع پلاستیک از این نمایشگاه را بالا برد. یازدهمین ایران پلاست را می توان یکی از کم حاشیه ترین ها، طی یازده دوره برگزاری این رویداد دانست.
به تمامی دست اندرکاران رویداد بین المللی صنعت پلاستیک خسته نباشید گفته و امیدواریم این روند رو به رشد همچنان ادامه داشته باشد.

ir15

ir19

 

عیب یابی پریفرم

مبلغ : ۱۰۰۰۰ تومان